Skip to main content
  1. Címlap
  2. Munkaerő-menedzsment
  3. Dolgozók megtartása
  4. Mennyire elkötelezett a magyar munkavállaló?

Mennyire elkötelezett a magyar munkavállaló?

Mennyire elkötelezett a magyar munkavállaló?

Egyebek mellett erre a kérdésre is keresi a választ közel 20 éve a Legjobb munkahely felmérésében az AON. Most, nagy munkaerőhiány idején érdemes ránézni arra a trendekre: hogyan változik a kötődés a munkaadóhoz és milyen esélyeket látnak a munkavállalók egy esetleges váltási szándék esetén. Nincsenek jó híreink a munkaadóknak...

Mit jelent az elkötelezettség? Íme a definíció az AON-tól: érzelmi és értelmi bevonódás, amely arra ösztönzi a dolgozókat, hogy a legtöbbet hozzák ki magukból és támogassák a szervezetet céljai elérésében. Az elkötelezettség a munkavállalók viselkedésében mutatkozik be: mennyire nyilatkoznak pozitívan a vállalatról, ajánlják másoknak, mennyire eros a maradási hajlandóság vagyis nem szándékoznak munkahelyet váltani, mennyire ösztönzi oket a vállalat arra, hogy elváráson felül teljesítsenek.

Lazulóban a kötődés munkaadó és munkavállaló között

Nőtt a munkavállalók munkaerőpiaci magabiztossága, vagyis úgy vélik, hogy könnyebben találnának állást az előző évhez képest, ráadásul egy csökkenő tendenciát figyelhetünk meg a maradási hajlandóságuk terén. A tavalyi Legjobb munkahely felmérésben 91 cég vett részt, ahol összesen 44 ezer munkavállaló dolgozik.

Míg 2015-ben 44 százalék válaszolta azt, hogy könnyen menne az álláskeresés, 2016-ban már szinte minden második dolgozó vélekedett így (48%).

Ezzel párhuzamosan a munkahelyen való maradási hajlandóság is visszaesett. A két évvel ezelőtti 67 százalék után már csak 62 százalék nem kacsingat kifelé a cégből.

Amivel elégedett az átlag...

Hazánkban a dolgozók főként mikrokörnyezetükkel elégedettek, vagyis a válaszadók többsége egyetértett azzal, hogy a munkakörnyezetük szintje megfelelő, a kollégákkal való együttműködés hatékony, a vállalati kultúra elfogadó, közvetlen vezetőjük magas teljesítményt vár el, illetve pozitívan vélekedtek a vállalatuk hírneve kapcsán.

...és amivel nem

Magyarországon a munkavállalók legkevésbé elégedettek a fizetésükkel, a vállalat által

nyújtott karrierlehetőséggel, a felsővezetés emberközpontúságával, a vállalatuk tehetségmegtartó képességével. Illetve kritikusak azzal kapcsolatban is, hogy folyamataik mennyire támogatják a hatékony munkavégzésüket.

Miben emelkednek ki a legjobb munkahelyek?

Összességében elmondható, hogy a dolgozói elkötelezettség a Legjobb munkahely díjat megszerzetteknél 23 százalékponttal magasabb az átlagnál (62 kontra 85 százalék)

miben emelkednek ki a legjobb munkahelyek

„A legnagyobb különbséget abban láthatjuk, hogy hogyan vélekednek a saját vállalatuk tehetségmegtartó képességéről. Míg a „legjobbaknál” a megkérdezettek 72%-a vallja, hogy a tehetségeket könnyebben meg tudják tartani, addig az átlagnak mindössze 43%-a mondhatja el magáról ugyanezt” – írják a kutatás készítői. Az ilyen helyeken a felsővezetés is sokkal pozitívabb megítélés alá esik. 84%-uk ért egyet azzal, hogy a manadzsment eredményesen vezeti a vállalatot és az embert tekinti a legértékesebb erőforrásnak. Ezek a cégek jobban elismerik a kiemelkedő teljesítményt, a munkavállalók úgy vélekednek, hogy a teljesítményük közvetlen hatással van a javadalmazásukra, tehát ha jobban dolgoznak, többet is keresnek. Elégedettebbek azzal is, hogy fizetésük mennyire van arányban a munkájukkal és a rájuk bízott felelősséggel. A vállalatot vonzó munkáltatóként értékelik és pozitívabban ítélik meg a munkaeropiacon betöltött szerepét is.

Back to top