1. Címlap
  2. Munkaerő-menedzsment
  3. Dolgozók megtartása
  4. Kerékpárral munkába - mit tehet a munkaadó?

Kerékpárral munkába - mit tehet a munkaadó?

Kerékpárral munkába - mit tehet a munkaadó?

Egy héttel ezelőtt indult és egy hónapon át tart a "Bringázz a munkába" kampány, melyen ajándékokat nyerhetnek a munkahelyre kerekező dolgozók. A szervezők szerint a kerékpározás ellen felhozott érvek a legtöbb esetben tévhiteken alapulnak, és gyakran az igazi ok a lustaság. Szerintük még az elegáns munkahelyi öltözet sem lehet akadálya a kerékpáros közlekedésnek, ezzel azonban nem mindenki ért egyet. Miért jó a munkahelyre kerékpározni? Mikor hagyjuk inkább otthon?

A Bringázz a munkába! kampány 2007 ősze óta népszerűsíti a kerékpárral való közlekedést. Cél, hogy minél többen válasszák a biciklit, mint közlekedési eszközt az autó. A szervezők szerint a kerékpározás egészségesebb, stresszmentesebb az autós közlekedésnél és gyorsabb a tömegközlekedésnél. "Aki biciklivel jár, az nem lesz frusztrált a dugók miatt, és biztosan gyorsabban beér a munkahelyére mint busszal. Emellett garantáltan sokkal jobb lesz a közérzete" - mondja Pignitzky Ágota, a Bringázz a munkába! (http://www.bringazzmunkaba.hu) kampány projektvezetője. Szerinte az az érv, miszerint Budapest nem alkalmas a kerékpáros közlekedésre nem állja meg a helyét. "Lehet biciklizni ebben a városban, a forgalom nem az autósokról szól, a kerékpárosnak is ugyanúgy ott a helye az utakon. A kampány szervezőiként mi is nagyon sokat teszünk azért, hogy még tovább javuljon a kerékpározást megkönnyítő infrastruktúra a fővárosban és országszerte is" - magyarázza.

Üzleti tárgyalásra ne menjünk kerékpárral

Pignitzky Ágota nem ért egyet azzal a megállapítással, hogy akinek elegánsan kell munkába járnia, az nem tud biciklivel közlekedni. "Lehet öltönyben, sőt magassarkú cipőben is tekerni, ez nem sport, hanem közlekedés, amiben nem kell feltétlenül megizzadni" - mondja a kampány projektvezetője. Az már más kérdés, hogy illik-e egy üzleti tárgyalásra kerékpárral érkezni. Gerlei Béla a Karrier Intézet vezető karrier-tanácsadója szerint egyértelműen nem. "Egy új ügyféllel történő tárgyalás esetén rendkívül fontos az első benyomás. Más hatást kelt, ha valaki leszáll a bicikliről és a hátizsákjából előveszi a laptopját, mintha kiszáll egy Audiból és a bőraktatáskából veszi elő a tárgyaláshoz szükséges kellékeket" - mondta a karrier-tanácsadó. "A kerékpározás most divatos, szép és dicséretre méltó dolog, de az emberek az alapján ítélnek, amit látnak és a kerékpáros üzletember nem biztos, hogy jó benyomást kelt. Bizonyára mindnyájunknak volt már olyan élménye, hogy miután elment a biciklisfutár, ki kellett szellőztetni az irodát. Ugyanez egy tárgyaláson, vagy a vezetői irodában nem lenne túl előnyös." Gerlei Béla csak egy esetben tudja elképzelni, hogy a bicikli egy elegáns tárgyaláson jól jöhet. "Ha alaposan utánanéztünk és biztosak vagyunk benne, hogy egy nagyon környezettudatos cég, környezetvédő munkatársával tárgyalunk, akkor előnyünkre válhat a kerékpár, de ilyenkor érdemes biztosra menni."

Dolgozói stratégiák

Az utcán látható biciklisek száma azt mutatja, hogy az emberek - akár illik, akár nem - egyre inkább előnyben részesítik a kerékpárt a közlekedés többi formájával szemben. Kormos Zoltán az egyik pénzügyi tanácsadó cég munkatársa minden nap kerékpárral megy be a munkahelyére, de mint mondja, egyáltalán nem egyszerű megoldani azt, hogy elegánsan jelenjen meg a munkahelyén. "Régebben öltözetben bicikliztem, de az nagyon nem kényelmes. Ezért rászoktam arra, hogy tárolok bent két-három öltönyt, utcai ruhában, vasalt ingben tekerek be óvatosan. Az ing alá veszek pamut pólót, és miután megérkezem, leveszem az inget, száradok kicsit majd átöltözöm. Nagyon kell figyelni az optimális tempóra, nehogy megizzadjak. Ha lenne a munkahelyemen egy tusoló, akkor az minden problémámat megoldaná" - panaszkodott Zoltán. A 31 éves fiatalember elmondta, hogy az ő életében már régen a kerékpár a legjobb közlekedési eszköz. "Nekem a nap fénypontja hazagurulni, nem aggódni a dugó vagy egy ad-hoc sör miatt. Alapvetően a belvárosban élek és ide köt a munkám is, nem lenne túl gazdaságos egy autót fenntartanom."

Zoltánhoz hasonló problémákról számolt be Kovács László, aki az egyik hazai pénzintézet bankáraként dolgozik. "Az épületben hétszázan dolgozunk. Négy éve még csak ketten jártak biciklivel, ma viszont már 50-60 kerékpár sorakozik a tárolóban reggel 9-kor. Letusolni sajnos nem lehet és a többi bankból és irodából is hallom hogy nagyon sok helyen ez továbbra sincsen megoldva. Van egy öltöző, én ott szoktam átöltözni, mert mégiscsak egy bankban vagyunk" - meséli László, majd beavat az érkezés utáni procedúrájába. "Miután megjövök, 20-30 percet szoktam várni, hogy leüljön a pulzusom és felszáradjon a veríték a hátamról. Utána kimegyek átöltözni és visszajövök az elegáns munkahelyi öltözetben."

15 perc időmegtakarítás

Könnyebb helyzetben vannak azok a dolgozók, akiknek a munkája nem jár közvetlen ügyfélkapcsolattal - például telefonos ügyfélszolgálatos, informatikus, könyvelő stb. Nekik nem kell az üzleti élet íratlan szabályaihoz igazítani megjelenésüket.

Hajdara Zsolt informatikusként dolgozik egy belvárosi cégnél. Tavasztól késő őszig jár kerékpárral Újpalota és a Nyugati pályaudvar között. Kerekezve 30 perc alatt teszi meg a távot kényelmes stílusban, BKV-val egy átszállással 45 perc alatt érne célba. Először kicsit tartott a veszélyektől, de ez már az első nap után megszűnt. "Egyszerűen csak meg kell találni a megfelelő utakat és hogy mikor hol kell közlekedni. Én például a kevésbé forgalmas szakaszokon az úttesten megyek, a belvárosban pedig a járdán. Így a legbiztonságosabb. Ha nem csinálsz hirtelen manővereket, ha lassan mész, és ha betartod a KRESZ-t, akkor nem esik bajod" - mondja Zsolt.

Megéri a munkaadónak a befektetés

Pignitzky Ágota, a Bringázz a munkába! kampány projektvezetője elmondta, hogy ma már nagyon sok az olyan munkahely, ahol biztosítják a dolgozóknak a szükséges infrastruktúrát ahhoz, hogy biciklivel járhassanak munkába. A Magyar Kerékpárosklub a továbbiakban is erre buzdít minden vállalatot, mert szerintük ez a befektetés egyértelműen megtérül. "Ez egy egyszeri befektetés, de utána nagyon sokat nyerhetnek ezzel a cégek. Felbecsülhetetlen az értéke a mosolygós és egészséges munkaerőnek, ráadásul a kerékpározásnak egy közösségteremtő hatása is van" - hívta fel a figyelmet Pignitzky Ágota. Most különösen motivált lehet mindenki, mert akik az egyhónapos kampány alatt regisztrálnak a BaM! honlapján és teljesítik egy hét alatt az előírt kilométert, vagy bebiciklizést, azok között ajándékokat sorsolnak ki.

Dorofejev Tamara, 2009. szeptember 22.