1. Címlap
  2. Munkaerő-menedzsment
  3. Tudásmenedzsment
  4. Interjú - Juhász Erikával és Komócsin Laurával, a Business Coach Kft. coachaival beszélgetünk a hamarosan induló Recruitment Institute képzésükről

Interjú - Juhász Erikával és Komócsin Laurával, a Business Coach Kft. coachaival beszélgetünk a hamarosan induló Recruitment Institute képzésükről

Interjú - Juhász Erikával és Komócsin Laurával, a Business Coach Kft. coachaival beszélgetünk a hamarosan induló Recruitment Institute képzésükről

A munkaerőpiaci kihívások sok szakembert foglalkoztatnak, sokan a saját tapasztalatuk alapján érzékelik az ebből fakadó nehézségeket. A kihívás azonban lehetőséget is biztosít arra, hogy versenyelőnyt kovácsoljunk belőle. Mai rendhagyó páros interjúnkban két hölggyel, Juhász Erikával és Komócsin Laurával, a Business Coach Kft. coachaival beszélgetünk a hamarosan induló Recruitment Institute képzésükről.

 

Monster: Hogyan kerültetek kapcsolatba a toborzás-kiválasztás világával?

 

Juhász Erika: 1989-ben, a rendszerváltozás évében végeztem az akkori Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem (mai Budapesti Corvinus Egyetem) külgazdasági szakán. Pályakezdőként találkoztam dr. Telkes Józseffel, a HILL International akkori vezetőjével, aki felvett a tanácsadó iroda kezdő csapatába. Ekkor Magyarországon három személyzeti tanácsadó cég tevékenykedett alig több mint tíz munkatárssal. Tehát a hőskorszakban csatlakoztam a szakmához. Így közel harminc éve látom a recruitment, az executive search, a selection hazai fejlődését, magaslatait és mélységeit.

Komócsin Laura: 1998-ban, amikor diplomáztam, nagyon hasonló helyzetben találtam magam, mint a mostani fiatalok. Nyelvvizsgákkal és külföldi ösztöndíjas tapasztalattal kapva kaptak értem is a cégek, azaz igazából még, ha hivatalosan ők is felvételiztettek engem, én válogathattam közülük. Emlékszem, több olyan cég is volt, aki már kiesett az első interjú után és hiába akartak adni ajánlatot, nem érdekeltek. Ezen cégek többsége nem ott vérzett el, hogy ne lett volna jó karrierlehetőség, vagy ne adtak volna jó bért, juttatásokat (el sem jutottunk addig, hogy erről beszélgessünk), mert a recruiter annyira amatőr volt, hogy tudtam, nem akarok ilyen cégnél dolgozni. A miskolci panellakásban engem sem kergettek a szüleim a kristálypohárral a hétköznapi vacsorákon, de az elő nem fordult volna velük, hogyha vendég érkezik a házhoz (mint ahogy én megéltem a saját interjúimat), akkor 2 különböző vagy csorba pohárból kínáltak volna. És ez már az első 1 percben eldőlt. Többségében maradtam még illendőségből, de amikor levettem, hogy mennyire demotivált, frusztrált az interjúztatóm, már biztosan tudtam, hogyha a csorba pohár könnyen cserélhető is, én nem szeretnék ilyen enervált lenni pár hónap múlva a munkahelyemen.

 

Mit látsz a piacon, mik jelenleg a toborzás legnagyobb kihívásai?

 

J. Erika: Az állandósult szakemberhiány új kihívások elé állítja a HR szakmát, a vállalatok valósággal versenyt futnak a képzett munkaerő megszerzéséért. Ez pedig arra készteti a munkáltatókat, hogy alapjaiban gondolják újra toborzási stratégiájukat.

Megdőlt a paradigma, hogy a módszertanok a csodaszerek az üzleti probléma megoldására. A szervezet sikeres működése a munkavállalói „minőség” függvénye, tehát, hogy talál-e és meg tudja-e tartani a jó szakembereit. Ez pedig elvezet a toborzás és kiválasztás aktuális kihívásához: megtalálni, eredményesen megszólítani a potenciális szakembereket, hitelesen képviselni a céget és a keresett pozíció tartalmát a kiválasztási folyamatban és az új kolléga beállását követően tudatosan figyelni a megtartásra. Úgy is mondhatnánk, hogy a megtartás a modern recruitment.

 

A szervezetetek fő profilja a coaching és mindketten gyakorló coachok vagytok. Hogy értékelitek, milyen kapcsolódási pontok vannak a coaching és a toborzás között?

 

J. Erika: Elvitathatatlan, hogy a szakemberekért folytatott harc miatt felértékelődnek a recruitment folyamatban résztvevők kompetenciái. Nélkülözhetetlen az üzletet támogató hozzáállás, az „out of the box” gondolkodásra való képesség és természetesen a coaching szemlélet, azaz, hogy a toborzási folyamatot a recruitmentben résztvevők mind a szakembert kereső funkcionális vezető, mind az állást kereső szakember nézőpontjából támogassák, kísérjék.

Mivel én is végzett coach vagyok, ennek a fontosságát és előnyeit saját magam is megtapasztaltam.

 

Hogyan jött a Recruitment Institute képzésnek az ötlete?

 

K. Laura:  2017 nyarán 3 vezérigazgatót is coacholtam, akik megosztották velem, hogy úgy érzik, egy új HR vezető új lendületet tudna hozni a szervezetükbe. De nem kérhették a mostanit, hogy keressen maga helyett mást, és fejvadászt sem kérhettek fel, nehogy kiderüljön. Tudták, hogy nagy a HR-esek között a network-öm és mivel elég jól ismerem a vezérigazgatót, akivel szorosan együtt kell dolgoznia, valamint a coaching hatására az egész vállalati kultúrába betekintést kaptam, rövid idő alatt össze tudtam őket kötni releváns jelentkezőkkel. Mindhárom helyre be is lépett az új HR vezető az iskolakezdésre. Megtetszett a feladat, ezért arra gondoltam, ha már csinálom, szeretném jól csinálni. Felhívtam pár fejvadász ismerősömet, hogy hova iratkozzak be, melyik iskola képzi a legjobb fejvadászokat, recruitereket, de mindannyian azt mondták, ne keressek, ők is "on the job" tanulták meg a szakmát. Mivel közgázt végeztem, mindig felkapom a fejem, ha hallok egy niche piacról, ezért most sem történt ez másképp. Ekkor találkoztam Juhász Erikával, akinek több évtizedes fejvadász tapasztalata van, és a vele való akkori beszélgetésünk eredményeképp született meg az ötlet, és kértem fel őt, hogy álmodjon meg és rakjon össze egy színvonalas képzést. Így született meg a Recruitment Institute.

J. Erika: Régóta foglalkoztatott a gondolat, hogyan lehetne támogatni a toborzásban tevékenykedő szakemberek munkáját, illetve közelebb hozni a funkcionális vezetőket a toborzás kihívásaihoz – azaz létrehozni egy olyan képzést, ahol a meglevő szakmai tudást rendszerezzük, új eszköztárral gazdagítjuk és gyakorlatorientált megközelítéssel erősítjük a szakmai magabiztosságot.

Laurával épp a megfelelő pillanatban hozott minket össze az élet és a beszélgetésünk azzal zárult, hogy érdemes egy képzést kidolgozni, mert az hiánypótló lenne a tréning piacon. Nagy örömömre mögöttem áll egy olyan szakmai, szakértői csapat is, mint oktatói stáb, akik tapasztalatukkal, szemléletükkel gazdagítják a képzést.

 

Milyen elemekre fogtok fókuszálni a képzésben?

 

J. Erika: Nemcsak egy borzasztóan gyorsan változó, bizonytalan, komplex és többértelmű (VUCA, azaz Volatite, Uncertain, Complex, Ambiguous) munkaerő-piaci környezetben élünk, de munkaerőhiánnyal is küzdünk. A toborzási folyamat felgyorsult és olyan új elemek jelentek meg benne, mint a branding, az agilis szemlélet vagy a mesterséges intelligencia. A helyzetet tovább színezi a munkahelyeken (így a recruitment folyamatban is) megjelenő generációs kérdéskör. Erre az összetett toborzási helyzetre keres választ és nyújt eszközöket a képzés. Célunk, hogy a résztvevők átlássák a teljes recruitment folyamatot és proaktívan, innovatívan tudjanak reagálni a toborzási kihívásokra.

K. Laura: A képzés moduláris. Tematikusan foglalkozunk a toborzási folyamat állomásaival, mint pl. egy új szakember iránti igény kialakulásával, a sourcing-gal, a jelöltekkel való kapcsolatfelvétellel. Lesz egy modul, amit az interjútechnikának szentelünk, foglalkozunk a kiválasztás támogatásával és recruitment kompetenciákkal.

 

Miben más ez a képzés a többi recruitment tematikájú képzéshez képest?

 

K. Laura: Már a képzés tervezésénél nagy figyelmet fektettünk arra, hogy a meglévő képzési ajánlatunk legerősebb elemeit átültessük ebbe a tréningbe is:

Ne egy oktató ossza meg a tudását, ki lehessen használni a szinergiákat. Csak olyanok oktassanak a képzésen, akik maguk is művelik az adott területet a gyakorlatban, illetve legyen 21. századi, friss tananyagú.

J. Erika: Oktatóink mind szakmabeliek, fejvadászok, recruitment szakemberek, tanácsadók, szervezetfejlesztők, trénerek, coachok, többen funkcionális HR menedzserek is voltak. Az összegyűlt szakmai tudásunk esszenciáját adjuk át a képzésen. Meggyőződésünk, hogy a Recruitment Institute hiánypótló a tréningpiacon.

A képzés egyrészt „tréning”, mert rendszerezett módon történik a tudásátadás, másrészt „kurzus”, mert a szakértőinkkel a résztvevők meglévő tudását finomítjuk, segítjük, hogy az magabiztossá váljon. És „szakmai műhely” is egyben, mert a kiscsoportos munka lehetővé teszi, hogy a résztvevők egymás tudása, tapasztalata, kreativitása által inspirálódva merőben új megoldásokat találjanak dilemmáikra.

A képzésen együtt lehet jelen a funkcionális vezető, a céges recruiter, a vállalati HR-es, a fejvadász, vagy akár egy branding-es is, és „üzleti nyomás” nélkül gondolkodhat együtt és juthat közös megoldáshoz. Ez szemléletet formálhat, változást eredményezhet a gondolkodásmódban, attitűdben.

 

Kiknek ajánljátok ezt a képzést?

 

J. Erika: A képzést ajánljuk mindazoknak, akik részt vesznek a toborzási és kiválasztási folyamatban. Tehát recruitereknek, tanácsadóknak, HR szakembereknek, de funkcionális vezetőknek (line/hiring managerek) is, hiszen ma mindenki egy kicsit recruiter is.

 

Mire vagytok a legbüszkébbek a Recruitment Instituttal kapcsolatban?

 

J. Erika: Létrehozni valami újat mindig inspiráló, de nehéz is. Egy olyan képzést álmodtam meg, ahol a résztvevők a minőségi recruitment iránt elkötelezett oktatóktól inspirálva, kiscsoportos, gyakorlatorientált és interaktív módon jutnak olyan, az üzleti környezethez igazított tudáshoz, eszköztárhoz, ami segíti őket a komplex toborzási helyzetek eredményes kezelésében.

Meggyőződésem, hogy a recruitment szakma stratégiai jelentőségű, melynek elengedhetetlen elemei az üzletet támogató attitűd, az innovatív megközelítés és természetesen coaching szemlélet.

K. Laura: A toborzás ma impulzusok, hangulatok sorozata a kapcsolatfelvételtől, az interjún és a kiválasztási folyamaton át a beállásig.  Ebben a folyamatban a recruiter-nek kulcsszerepe van, feladatának sikeres ellátásához komplex kompetencia készletre, szakmai magabiztosságra és hitelességre van szükség.

Büszke lennék, ha a képzésen résztvevők az itt szerzett tudásukat és a képviselt szemléletmódot munkájukban hasznosítani tudnák.

És még egy álmot fogalmaztam meg Erikának, mégpedig azt, hogy ahogy a coach képzésünket is elismeri a legnagyobb nemzetközi coach szervezet, a Recruitment Institute is olyan legyen, amit elismer egy nemzetközi grémium. Remélem,  hamarosan erről is beszámolhatunk. Addig is, cross our fingers...

 

Névjegy

 

Juhász Erika -Vezetés-szervezés szakközgazdász, irodalomterapeuta, business coach

1989 óta különböző fejvadász cégek tanácsadója, 1997-tól az EastEuroCoExecutiveSearch Group vezető tanácsadója, 2004-től partnere.

2014-től felsőoktatási intézmények megbízott oktatója karriermenedzsment témában.

Pedagógus-továbbképzési program szerzője és trénere.

2018-től a Business Coach Kft. stratégiai partnere, tréner, coach. A Recruitment Institute szakmai vezetője.

 

Komócsin Laura PCC - Nemzetközileg akkreditált executive coach, a Business Coach Kft ügyvezetője.

Az International Coach Federation magyar tagozatának alapító-elnöke. Kollegájával, Benedek Nikolettával közösen alkották meg az első magyar coaching modellt, a DIADAL-t.

Számos nagyvállalat felsővezetőit coacholta sikerrel, mint például a PEPSI, Ericsson, Magyar Telekom, MOL, Telenor, TNT, ITSH, EGISstb.

4 magyar és 2 angol nyelvű könyve jelent meg.

2014-ben elindította a SPARKLE selfcoaching globális CSR programot, melynek eBookja már 14 nyelvre van lefordítva.