Így utasítsuk el a pályázót

Így utasítsuk el a pályázót

Egy reménykedő pályázó visszautasítása nem hálás feladat, de a HR-esnek erre is fel kell készülnie. Ki lehet dolgozni különböző taktikákat és előre megformált mondatokat, de a legfontosabb az őszinteség. Nem mindegy, milyen vélemény alakul ki a pályázóban az adott vállalatról, – legyen az közvetítő cég, vagy közvetlen munkaadó – és nem kizárt, hogy a jelentkezővel lesz még dolga a HR-esnek, sőt akár a segítségére is lehet a jövőben.

A legrosszabb dolog, bizonytalanságban hagyni a pályázót, ezért fontos időben lezárni a pályázatot - vélekedik Kovács András, a Grafton Recruitment személyzeti tanácsadója. „A jelölteknek így könnyebb továbblépni, és az új pályázatokra koncentrálhatnak.”

A „Nem önt választottuk” kimondása után nem kötelező indoklást fűzni, azonban ha az álláskereső kéri, a magyarázatnak érthetőnek, egyenesnek, őszintének kell lennie. „Nem mondhatom, hogy a jelentkezőnek nem megfelelő nyelvtudása miatt nem sikerült a pályázat, ha folyékonyan beszél angolul. Ilyenkor a pályázó egyrészt dühös, másrészt csalódott lesz” – magyarázza Kovács András. „Én azt szoktam mondani, hogy az adott jelölt pályázata nagyon jó volt, majdhogynem 100 százalékos, de találkozott a cég egy olyan jelölttel, aki 110 százalékot produkált” – mondja Kovács András.

Büntetik a diszkriminatív munkaadókat

Az indoklást úgy kell megfogalmazni, hogy ne legyen diszkriminatív, vagyis ne olyan tényezőre fogjuk a sikertelen pályázatot, amiről a jelölt nem tehet, és nem is változtathatja meg. Ilyen okok például a nem, az életkor, a vallás, stb. Ez már csak azért is aggályos, mert törvényekbe ütközik, amire hivatkozva az álláskereső bejelentést tehet az Egyenlő Bánásmód Hatóságnál. Az eljárásban pedig a munkáltatónak kell bizonyítania, hogy nem alkalmazott hátrányos megkülönböztetést.

„Már a pályázat alatt kell visszajelzést adni a pályázónak, nem csak az eredményhirdetésnél” – mondja Kiss Anita, egy nemzetközi pénzintézet budapesti HR-munkatársa. Szerinte releváns indoklást csak megfelelően felépített keresésnél lehet adni. „A nemleges válasz indokai sokfélék lehetnek, ezek többsége őszintén közölhető a pályázóval: előfordulhat, hogy a jelölt alkalmas, azonban bérezési kérdésekben távol állnak egymástól az elképzelések. Ha találtunk olyat, aki nagyobb tapasztalattal, magasabb végzettséggel, megfelelőbb nyelvtudással, vezetői készségekkel rendelkezik – ez is közölhető. Mindez csak akkor működik, ha a keresési profil pontos, jól átgondolt és nem változik menetközben. Ha változnak a feltételek, akkor egy ilyen hivatkozás hiteltelenné teheti a HR-est, a céget, és úgy tűnhet, kaptunk egy elutasítást, de valójában azt sem tudja a cég, hogy kit keres. Ne általánosságokat mondjunk: találtunk alkalmasabb jelöltet, hanem azt is, miért alkalmasabb a másik” – jegyi meg Kiss Anita.

Ne antipátiára hivatkozzunk

Néhány aranyszabály az indoklásnál: „Sohasem szabad a pályázónak azt éreznie, hogy az indok pusztán annyi, hogy nem volt szimpatikus. Fontos az is, hogy szakmai alkalmatlanságra csak abban az esetben hivatkozzunk, ha szakmai vezetővel is találkozott a jelölt, nemcsak a HR-es kollégával, aki vélhetően nem érthet annyira a szakmai kérdésekhez, még akkor sem, ha nagyon felkészült az adott szakterületből. Emellett nem csak az fontos, mit mondasz, hanem az is, hogyan. Lehet kritikát megfogalmazni, és őszinte visszajelzést adni, de csakis olyat, ami segítheti a pályázót a jövőben. Semmi esetre sem szabad bántónak, kioktatónak lenni. Ami nem felelt meg nekünk, lehet, hogy más munkaadónak a tökéletes pályázót jelenti” – mondja Kiss Anita.

Értékes is lehet a visszautasított jelölt

A fejvadászok valamivel más helyzetben vannak, mivel egy nem megfelelő jelölt a jövőben értékes információforrás lehet számukra. Nekik az indoklás során még körültekintőbbnek kell lenniük. Az egyéni, telefonos kiértesítésben hisz Dorkó Nikolett, a vezetőkiválasztással foglalkozó SpenglerFox munkatársa. „A jelöltek nem sablonlevelet, hanem személyre szabott visszajelzést kapnak tőlünk, melyből a jövőben építkezhetnek. Mi pedig nyerhetünk hálás szakembereket, akiktől referenciát kérhetünk vagy egy új keresés esetén újra a megkeresettek között szerepelhetnek” – nyilatkozza a fejvadász.

A cég hírneve szempontjából sem mindegy

A visszautasítás módja hatással van a cég image-ére. „A nem megfelelő vagy elmulasztott visszacsatolás image-romboló, és rossz szájízt hagy a pályázóban. Ugyanakkor a precíz értesítés – még ha tartalmát tekintve negatív is és sok időbe telik –, behozza a befektetést.”

Dorofejev Tamara, 2009. október 12.