Skip to main content

Toborzási trendek 2018-ra

Toborzási trendek 2018-ra

A Monster amerikai oldala (monster.com) összeállította melyek azok a trendek, amelyek 2018-ra fontosak lesznek a toborzási piacon. Ebből azokat emeljük ki, amelyek véleményünk szerint Magyarországon is érvényesek lesznek.

Marad a munkaerőhiányos üzleti környezet

Ami a magyar és az amerikai munkaerőpiacban közös: rendkívül alacsony a munkanélküliségi ráta (USA: 4,1%, Magyarország: 4%) és jelentős hiány mutatkozik szakképzett munkaerőből. Ez 2018-ra sem változik az előrejelzések szerint.

Tovább emelkednek a fizetések

Az Egyesült Államokban a válság alatt elmaradt béremeléseket „hozza be” a gazdaság illetve a munkaerőhiány készteti a cégeket az infláción felüli emelésekre. Magyarországon részben a szakemberhiány, részben a minimálbér és a garantált bérminimum jelentős növekedési üteme miatt nőnek a fizetések. Magyarországon 2018. január 1-től a minimálbér 8 százalékkal (138 000 forintra), a bérminimum 12 százalékkal (180 500 forintra) emelkedik. Mindez azután, hogy 2017-ben 15 illetve 25 százalékos ugrás következett be a két fizetési kategóriában. A nettó átlagbér pedig 2017 első tíz hónapjában 12,8 százalékkal (196 700 forintra) nőtt.

A külföldi munkavállalók segíthetnek

Az Egyesült Államokban az irányított bevándorlástól várják a munkaerőgondok enyhülését, Magyarországon a szomszédos - nem EU-tag – országok munkavállalói jelenthetnek rövid távú megoldást. A kormányzat 2016-ban könnyített az ukrán és a szerb állampolgárok magyarországi munkavállalásán, 2017-ben pedig sok gyártó cég elkezdte ezt a lehetőséget kihasználni. Erre szakosodott HR-szolgáltatók jelezték, nagy a megbízói igény, 2018-ban még több vendégmunkás érkezhet.

Egyre fontosabb a jelöltélmény

Szintén nemzetközi trend: A munkaerőhiány miatt a cégeknek sokkal nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a jelöltekkel való foglalkozásra. Nem csupán állásinterjún, hanem az első kapcsolatfelvételtől kezdve. A pályázók a céges kultúrát az alapján ítélik meg, ahogyan kommunikál velük a cég (kap-e visszajelzést az elküldött álláspályázatról vagy az állásinterjúról, érkezik-e válasz kérdéseire, ha igen, milyen gyorsan, hogyan érzi magát állásinterjún, mennyire egyezik a cég által sugallt kép és a pályázó által érzékelt valóság stb.)

Új eszközök az IT-sok keresésére

Míg korábban elég volt a top IT oktatást kínáló egyetemmel felvenni a kapcsolatot, ha egy cég tehetséges végzős informatikust keresett, mostanra ez is megváltozott. Rengeteg a hagyományos oktatási rendszeren kívül végzett programozó (például az egyre népszerűbb programozóiskolákban vagy autodidakta módon tanulják ki). Őket pedig új módszerekkel és új csatornákon lehet felkutatni.

Mindenkinek kell tudnia programozni

A jövőben folyamatosan növekszik azoknak a munkaköröknek a száma, amelyeket robotok töltenek be. Ez azzal is jár, hogy egyre több munkavállalónak egyre komplexebb módon kell értenie a számítástechnikához. A programozási tudás megjelenik a céges mindennapokban, így a munkaadónak iparágspecifikusan ebbe az irányba is képeznie kell dolgozóit. Ez nem azt jelenti, hogy minden kolléga Java-fejlesztői kurzusra jár majd, inkább egyszerűbb, specializáltabb tudásra lesz szükségük.

Az ügyfélkapcsolat minősége előtérbe kerül

A toborzási szolgáltatóknak „nehezebb munkaerőpiacon” (amikor több időbe telik a megbízást teljesíteni, nagyobb erőbefektetés a szakembereket megtalálni és a váltásra sarkallni) még inkább figyelniük kell az ügyfélkapcsolat minőségére. Érdemes felmérni, mit gondolnak rólunk a megbízók, miben lehetne javítani az együttműködésen.

Back to top