Skip to main content
  1. Címlap
  2. Toborzási, kiválasztási tanácsok
  3. Szakemberek keresése
  4. Milyen lesz a munka jövője? Az amszterdami HR Tech tanulságai

Milyen lesz a munka jövője? Az amszterdami HR Tech tanulságai

Milyen lesz a munka jövője? Az amszterdami HR Tech tanulságai

3500 résztvevő 47 országból, 150 kiállító. 12 színpad, 150 programpont két nap alatt. Néhány számadat a világ egyik legnagyobb személyügyi konferenciájáról, a HR Tech World-ről. A szakma számára a rendezvény iránytű. Ötödik alkalommal került sor, ezúttal Amszerdamban egy Magyarországon dolgozó csapat, a HRN Europe szervezésében. Toldi Gábor beszámolója a rendezvényről.

A multitasking illúzió. Ne legyél olyan gyakran online, aludj eleget, fordíts több időt magadra és az emberi kapcsolatokra. Taníts másokat is arra, hogyan használják okosan a technológiát. Egy életed van, senki nem úgy emlékezik rád, hány százalékkal növelted a cég eredményét.” Ezekkel a szavakkal hűtötte le a technológiaimádók lelkesedését előadásában a „sztármeghívott” Arianna Huffington, a Huffington Post korábbi főszerkesztője és a Thrive Global alapítója.

Az újságíró-üzletasszony a vállalati kultúra fontosságát is kiemelte, amely a szervezet immunrendszere. Megvéd a rossz főnököktől, az összeférhetetlen kollégáktól, a teljesíthetetlen elvárásoktól és a túlburjánzó technológiától is. Hogy mennyire fontos a munka jövőjéről való gondolkodás, Huffington azzal jelezte, hogy mindez az emberiség jövőjéről szól.

Dr Daniel Thorniley közgazdászprofesszor pesszimista képet festett a jövőről. A fejlett országokban a cégek növekedése mögött elsősorban hatékonyságjavulás áll a gazdasági konjunktúra hiánya miatt. Mit jelent ez a foglalkoztatásra lefordítva? A trend a rugalmasság felé mutat: Például fix, teljes munkaidős belsős munkatársak helyett részmunkaidősök, szabadúszók, projektmunkások bevonása. Ez rövid távon előnyös az államnak, mert nő a foglalkoztatás, a cégeknek is, mert költséget takarítanak meg. Az atipikus munkavállalóknak azonban kevéssé: ugyan szabadabbnak érzik magukat, de többet dolgoznak, nagyobb az egzisztenciális bizonytalanság és nyugdíjra is alig számíthatnak.

Elveszi a toborzó munkáját Robot Vera?

A toborzókat sokkolhatja egy oroszt startup cég fejlesztése, amely a HR Tech World-ön nagy feltűnést keltett. A Robot Vera (https://ai.robotvera.com) névre hallgató gép menedzseli a toborzási folyamatot. Adatbázis-hozzáférés és a megadott szempontok alapján kiválasztja a megfelelő jelölteket az állásportálok adatbázisaiból, felhívja őket, beszél a pozícióról, interjúkat szervez le, sőt előszűrő videó-, telefonos interjúkat is készít és persze értékeli a válaszokat. Olyan apróságokra is figyel, mint a jelölt reakciója a leendő munkaadó nevének kimondásakor. Már most bevethető tömeges toborzásnál, kis hozzáadott értékű pozíciókra. Az szoftver 9 hónap alatt több mint 1 millió hívást bonyolított le eddig! „Akadtak, akik szkeptikusan viszonyultak a prezentáció alatt. Erre a fejlesztő feltette a kérdést, mennyi időbe telne 1000 jelöltet leválogatni és felhívni. Robot Verának néhány óra értékeléssel együtt” – jegyzi meg Toldi Gábor.

Forradalom az online tanulásban

Drámai átalakulás figyelhető meg a tanulásban – mondta Adam Miller, a Cornerstone Ondemand alapítója. Trend az egyénre szabott fejlesztés, melyre a javaslat nem a szakmai vezetőtől vagy a HR-től érkezik, hanem vagy az egyéntől vagy különböző algoritmusok teszik meg az ajánlást.

A cégvezető egyébként a rendezvényen megkapta az Unleash Awardot a szervezőktől. Ezzel olyan személyeket tüntetnek ki, akik iparágukat forradalmasították, innovációjukkal a HR változását elősegítették. Adam Miller cégét 1999-ben alapította garzonlakásában. Mára 3 ezer ügyféllel és 32 millió felhasználóval rendelkezik. A kaliforniai székhelyű Cornerstone Ondemand felhő alapú HR szolgáltató, amely a toborzástól a munkatárs felvételén és képzésén át a teljesítményértékelésig végigkíséri a munkatársakat.

Toldi Gábor hozzátette, a tréningpiacon terjedni fog az úgynevezett microlearning, az online elérhető 4-5 perces oktatóanyagok („Hogyan csináld?”) A hosszabb távú, elmélyülést igénylő tudáselsajtításra megmaradnak a hagyományos kurzusok és a csoportos órák.

A rendezvényen a Booking.com, a vezető szálláshelyfoglaló portál mutatta be belső dolgozói képzési platformját. Ugyanazon az elven működik, mint a szállásfoglalás: a rendszer automatikusan javasol kurzusokat a korábban végzettek, a hasonló munkakörben dolgozók és a felhasználói értékelések alapján.

Játékosítás a toborzás-kiválasztásban

A toborzásban és a kiválasztásban egyre több a játékosított megoldás. Az egyik kiállító olyan 3D-s virtuális szemüveget fejlesztett, amely a bolti eladói pozícióra pályázók szűrésére szolgál. A pályázó szimulált munkahelyi helyzetekben találja magát. Egy problémás ügyfél kifogásait és megjegyzéseit kell kezelnie a felkínált válaszadási lehetőségek közül választva.

Az adatelemzés és –értelmezés a HR-es munka része lesz

„Néhány évvel ezelőtt a munkatársakra vonatkozó adatok elemzését sötét szobában ülő adattudósok végezték, de ennek már vége” – jegyezte meg Josh Bersin a Deloitte könyvvizsgáló multitól.

Már nem elég érzésekre és táblázatokra hagyatkozni. A HR-nek sokkal hatékonyabban kell a rendelkezésre álló adatokat használni. Mindez már nemcsak adatbányászatot vagy jelentések írását jelenti, hanem elemzést, cselekvési terv készítését, a folyamatok előrejelzését, a munkavállalók motivációjának jobb megértését. Bersin hozzátette: A HR-eseknek érteniük kell a digitális változásokat, máskülönben nem tudnak segíteni a pozíciók újraértelmezésében. A kiindulópont nem túl biztató. Bersin szerint a HR vezetők 65 százaléka nincs bevonva a digitális átalakulás okozta munkakörváltozásokba, állások újradefiniálásába.

Itt az új név, Unleash

A HR Tech Word-ön kiderült, hogy a konferenciasorozat új néven folytatja tovább „Unleash” néven. A szó már a tavalyi rendezvény egyik gyakran visszatérő eleme volt. A mögötte rejlő gondolat: szabadítsd fel a munkatársaidat, hogy kihozzák magukból a bennük rejlő potenciált.

Mi volt a fő tanulság Toldi Gábor számára? „A toborzásban és a képzésben elképesztő ütemben nyer teret a mesterséges intelligencia. A személyzeti szakembereknek lépést kell tartaniuk a változásokkal, ehhez egy ilyen konferencia a legjobb hely. Figyelni kell azonban arra is, hogy a technológia ne tegye tönkre az emberi kapcsolatainkat, ne váljunk saját magunk rabszolgáivá. Utóbbinak főleg a digitális szabadúszók vannak kitéve.

Arra pedig külön büszkék lehetünk, hogy ezt a világszínvonalú rendezvényt, Budapestről egy magyar csapat szervez! ”

Kevés szó esett a nálunk divatos employer brandingről

A Magyarországon nagy divathullámot vetett munkaadói márkaépítésről kevés szó esett a konferencia két napja alatt. „Talán azért, mert a legjobb márkaépítés nem a látványos kommunikációs kampány, hanem az, ha egy elégedett munkavállaló ajánlja a céget másoknak. Ennek pedig egy egészséges, jól felépített szervezet a kulcsa” – tette hozzá Toldi Gábor.

Back to top